Medical Secretaries (1243)

Among the occupations currently in highest demand in All of Québec

Occupation with high worker turnover

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Qualification and skills most often required

Le diplôme d’études professionnelles (DEP) en secrétariat et l’attestation de spécialisation professionnelle (ASP) en secrétariat médical sont généralement demandés. L’attestation d’études collégiales (AEC) en transcription médicale peut également donner accès à cette profession. La connaissance de la terminologie médicale ainsi que des logiciels de bureautique courants est recherchée. Une bonne maîtrise du français est exigée. Le bilinguisme est souvent demandé.

Reason for labor demand

Le vieillissement de la population et la croissance démographique favorisent le développement des cliniques médicales, des laboratoires et d’autres établissements du secteur de la santé. Des possibilités d’emploi existent dans les hôpitaux, les cliniques médicales, les cabinets et les établissements similaires. Les besoins de main-d’œuvre dans cette profession sont principalement liés aux départs à la retraite et au roulement de personnel. De plus, en raison de la forte concentration de la main-d’œuvre féminine, les congés de maternité sont fréquents et rendent nécessaire l’embauche de personnel suppléant. Divers postes à temps complet, à temps partiel ou temporaires sont offerts.

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Job titles

  • medical secretary
  • medical stenographer
  • ward secretary - hospital

Nature of work

Medical secretaries perform a variety of secretarial and administrative duties in doctor's offices, hospitals, medical clinics and other medical settings.

Fields of interest

  • Working in an office
  • Writing, working in communications and information

Main duties

  • Medical secretaries perform some or all of the following duties:
  • - Schedule and confirm medical appointments and receive and communicate messages for medical staff and patients
  • - Prepare, key in, edit, and proofread medical records, reports, articles, case histories and correspondence from machine dictation, shorthand and handwritten notes using computers
  • - Interview patients in order to complete forms, documents and case histories
  • - Complete insurance and other claim forms
  • - Initiate and maintain confidential medical files and records
  • - Prepare financial statements and billing procedures
  • - Order supplies and maintain inventory
  • - Determine and establish office procedures and routines
  • - May supervise and train other staff in procedures and in use of current software.

These headings are provided for the following occupation(s) :

Medical Secretaries (1243)

Employment requirements

  • * Completion of secondary school is usually required.
  • * Completion of a one- or two-year college program or other specialized courses for secretaries or medical secretaries is usually required.

Skill type

  • Business, finance and administration

Skill level

  • Technical